-
Witaj na stronie naszej szkoły.
Jesteśmy Ekopozytywni
Edukacja ekologiczna - konkurs dla szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2014/2015
"Jesteśmy Ekopozytywni"
Cele programu – poszerzenie wiadomości z zakresu ekologii i ochrony środowiska, kształtowanie postawy za środowisko naturalne, przewidywanie i ocena następstw i zmian dla środowiska naturalnego oraz zdrowia człowieka wywołanych działalnością człowieka, podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, wykorzystanie wiedzy ekologicznej ucznia w praktyce, rozwój umiejętności korzystania z pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacja ekologiczną, kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz rozwijanie inicjatywy i samodzielności w pracy, promocja szkoły w środowisku lokalnym jako instytucji dbającej o stan środowiska naturalnego, aktywne, doświadczalne wprowadzenie uczniów w rozumienie czynników ekologicznych i ochrony środowiska.
Program realizowany jest po to, aby uczeń: dostrzegał i wartościował zmiany zachodzące w środowisku, wykazywał wrażliwość na problemy środowiska, podejmował działania na rzecz poprawy stanu środowiska, propagował je i zachęcał innych do współpracy, zachowywał się zgodnie z zasadami kultury obcowania z przyrodą, wykazywał wrażliwość na jej piękno, wykazywał się etyczną postawą w stosunku do organizmów żywych, zdobywał podstawową wiedzę o ochronie i kształtowaniu środowiska, poznał szczególnie piękne fragmenty przyrody naszego regionu.
Planowany efekt ekologiczny w wyniku realizacji tego programu to: Zwiększenie świadomości ekologicznej uczniów, wskazywanie inicjatywy i postawy ekologicznej, Zaangażowanie uczniów do udziału w akcjach dotyczących ochrony środowiska, Promowanie szkoły w środowisku lokalnym jako instytucji dbającej o stan środowiska naturalnego.
Założenia programu edukacyjnego :
Program edukacji ekologicznej „Jesteśmy Ekopozytywni” jest kierowany do uczniów klas I –III gimnazjum, ale nie tylko. Będzie realizowany na przedmiotach przyrodniczych, tj. geografia, biologia, fizyka oraz zajęcia dodatkowych dla uczniów w ramach zajęć pozalekcyjnych z art. 42 KN, zajęciach świetlicowych, lekcjach przyrody, informatyki, zajęciach technicznych, godzinach wychowawczych. Treści zawarte w programie mają na celu rozbudzanie zainteresowań ekologiczno – przyrodniczych oraz świadomą działalność na rzecz ochrony środowiska w najbliższym otoczeniu. Ponadto w ramach programu w szkole realizowana będzie edukacja uczniów w zakresie kształtowania środowiska przyrodniczego oraz nabywania umiejętności odpowiedzialnego stosowania nowoczesnych technologii w praktyce.
Procedury osiągania celów programu edukacyjnego:
a) metody pracy: Obserwacje kierowane i spontaniczne; Doświadczenia i eksperymenty; Wystawy prac uczniowskich; Burze mózgów, giełdy pomysłów; Zabawy i gry dydaktyczne; Metody audiowizualne; Wywiady, ankiety; Pogadanki, dyskusje, prelekcje; Prezentacje multimedialne.
b) środki dydaktyczne: Wystawki tematyczne; Programy multimedialne; Filmy, nagrania DVD; Gry dydaktyczne; Albumy i czasopisma o tematyce ekologicznej; Tablice i plansze poglądowe; Mapy i atlasy; Zestawy do prowadzenia badań.
Obszary ewaluacji osiągnięć uczniów :
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco oraz po zakończeniu jego realizacji. Wiadomości i umiejętności uczniów będą oceniane przez nauczycieli prowadzących zajęcia zgodnie z kryteriami zawartymi w Przedmiotowych Systemach Oceniania i Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
Propozycje kontroli i oceny uczniów: Obserwacja pracy uczniów na zajęciach; Udział i zaangażowanie uczniów w akcje ekologiczne; Wyniki zbiórki surowców wtórnych; Testy sprawdzające poziom opanowania wiadomości i umiejętności; Aktywny udział w konkursach i ich wyniki.